Jak wybrać trenera personalnego?

Trening z osobistym trenerem przestał być ekstrawagancją dla vipów i gwiazd show biznesu. Coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z usług „zawodowca”, z którego pomocą droga do formy i wymarzonej sylwetki jest bez wątpienia prostsza i krótsza. Ale jest jeden warunek. Trener musi być zaangażowanym profesjonalistą. Jak takiego rozpoznać i czego powinniśmy oczekiwać?

Trenerów personalnych jest na rynku coraz więcej. Wystarczy, że zapytacie w swoim klubie fitness albo poszukacie w internecie. Tylko jak dokonać właściwego wyboru, kiedy na hasło „trener personalny Warszawa” pojawia się ponad 300 tysięcy wyników? Skąd wiedzieć, że człowiek któremu powierzamy swoje ciało, czas i pieniądze, doprowadzi nas do wymarzonego celu?

Ale na początek fundamentalne pytanie: czy w ogóle warto? Absolutnie tak! Zapewniam was, że ćwiczenia z dobrym trenerem personalnym to gwarancja sukcesu – trening „szyty na miarę”, kontrola wykonania, określenie celów i motywowanie. Ale to również koszt, jednorazowo niejednokrotnie przekraczający cenę miesięcznego karnetu do klubu. Dlatego wybierajcie starannie, a rozmawiając z trenerem od początku nie bójcie się pytać i wymagać.

To nie ma być osoba od liczenia powtórzeń, ale ktoś kto przeprowadzi was przez cały proces, pomoże ukształtować odpowiednie nawyki, zadba o detale.

Teoretycznie najlepiej zgłosić się do osoby poleconej przez kogoś, kto wcześniej ją sprawdził. Ale nie zawsze, bo przecież każdy z nas ma inne potrzeby i preferencje, choćby osobowościowe. Dlatego zawsze poświęćcie czas na solidną rekrutację.

Zaproponujcie trenerowi spotkanie. Ale niech to nie będzie rozmowa na bieżni czy w korytarzu klubu, gdzie panuje gwar, a trener jest na swoim terytorium. Zadbajcie o komfortowe warunki, głównie dla siebie. Wybierzcie spokojne miejsce, w którym to wy będziecie czuć się dobrze i będziecie mogli skupić się na rozmowie.

O czym rozmawiać? Po pierwsze o jego kwalifikacjach i doświadczeniu. Nie chodzi jednak o to, aby trener wyrecytował nazwy ukończonych kursów i posiadanych certyfikatów (które zapewne i tak niewiele wam powiedzą), ale aby wyjaśnił, jak one wpłynęły na jego rozwój. Co dzięki nim umie, a idąc dalej, jak wy możecie na tym skorzystać.

Pytajcie o liczby i szczegóły. Od jak dawana zajmuje się prowadzeniem treningów osobistych? Ilu osobom pomógł i jak? Czy był ktoś, kto miał podobne wymagania treningowe jak wy? Jak wyglądała ta współpraca, czy cele zostały osiągnięte i w jakim czasie? Opowiedzcie również o swoich potrzebach i upewnijcie się, że trener je rozumie i „ma na was pomysł”.

Kolejna sprawa to warsztat pracy trenera. Jak wygląda jego zaangażowanie na poszczególnych etapach? Czy będzie określał cele? Jak będzie monitorował wyniki? Czy i jak często będą prowadzone testy i pomiary? Jeżeli znacie swoje słabe punkty (np. wieczorne podjadanie albo słomiany zapał), zapytajcie jak trener zamierza sobie z nimi poradzić.

Moim zdaniem jednym z najważniejszych aspektów treningu personalnego jest motywowanie. Dlatego dowiedzcie się, jak trener dba o swoich podopiecznych w tym zakresie – nie tylko na początku, ale również wtedy, gdy minie pierwsza ekscytacja.

Najlepsze fitnessowe motywatory


Sukces całego procesu w dużym stopniu zależy od dobrze przeprowadzonej diagnozy wstępnej i musicie mieć absolutną pewność, że wasz trener podchodzi do niej z odpowiednim zaangażowaniem. W CityFit używamy specjalnego formularza, w którym odnotowywane są dane dotyczące wyjściowego składu ciała trenującego, jego stanu zdrowia, stylu życia, nawyków żywieniowych, nałogów itd.

Trener zapisuje w nich również cele treningowe, spodziewane rezultaty określone w czasie (czyli co chcecie osiągnąć i kiedy) oraz informacje dotyczące motywacji (jak ważny jest dla ciebie cel, dlaczego dotąd się nie udawało itd.). Dzięki temu mamy komplet informacji o trenującym i jesteśmy w stanie nie tylko przygotować właściwy trening, ale również określić cele, tak aby były realne i zgodne z jego oczekiwaniami. Wiemy również jak go skutecznie motywować oraz przed jakimi błędami chronić – nie tylko w klubie, ale przede wszystkim poza nim.

Wybór może być czasochłonny. Ale jeżeli wybierzecie właściwie, otrzymacie wsparcie, przy którym droga do wymarzonej sylwetki będzie prostsza niż kiedykolwiek.

Źródło: CityFit

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Massy Arias: fitness receptą na depresję Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej Rozciąganie (stretching) kiedy tak naprawdę ma sens?